Nu har vi kommit hem igen efter resan och har summerat våra utgifter under de 15månader som vi rest. Vid ett första ögonkast kan 180 000 låta mycket, men då får man tänka på att det är ALLA våra utgifter för 15månader. Vi har gjort av med ca 12000 i månaden vilket är under vår uppskattade budget. Vi skulle lätt kunnat gjort av med mycket mera pengar, men då de är av en ändlig karaktär har vi hållt i dem relativt hårt. Vi tog med oss mycket reservdelar hemifrån och har inte haft några större reparationer under resan vilket sparat oss tid och pengar.

Våran uppskattning innan resan var att vi skulle göra av med följande: 11500/månad att spendera, 25000/år i reparationer, 3400/år båt försäkring, 820/månad sjukförsäkring för oss båda. Dessa uppskattningar stämde bra för oss, sen hade vi lite tur med $ kurs men å andra sidan var € hög när vi var i europa. Det vi lärt oss är att nästan all marin utrustning är billigast i Sverige. Sen har Spanien skärpt sina import regler ifrån USA så det gick inte att beställa utrustning som "ship in transit" för att slippa tull.

Kollar man lite grovt över de olika länderna vi seglade i så har Europa har relativt billig mat, speciellt Spanien som har bra kvalitet också. Frankrike har billigt vin som håller hög kvalitet. England har de bästa och billigaste konserverna av "färdigmat", speciellt deras indiska curry konserver. Vi köpte Portvin i porto för jätte bra pris, något som vi uppskattade hela resan igenom. Portvin är en perfekt present märkte vi också, få som har det i sina skafferier sen att den har korsat atlanten höjer värdet på den lite tycker vi.

Som alla säger skall man bunkar så mycket det bara går innan man lämnar Kanarieöarna och vi kan inte annat än att hålla med. Inte för att göra reklam men det finns två Carrefour affärer på Kanarieöarna, en i Santa Cruze Teneriffa och Las Palmas Gran Canaria. Carrefour är Europa största matvarukedja som har bra mat för ett bra pris. Det bästa är att de har utkörning för fem € till båten. Det bästa vi handlade var stora mängder vakuumförpackat lufttorkat kött och korv. Det är svårt att hitta bra kött i Karibien och det är ofta dyrt, men tonfisken brukar vara billig eller gratis om det nappar. För övrigt i Karibien är det mesta dyrt. Det vi var mest förvånade över var att frukten var så dyr på öarna ovanför Grenada. Tydligen har många bönder gått över till turistnäringen för att det är mer lönsamt. Istället importerar de frukt ifrån USA. Det är tråkigt men inte mycket man kan gör åt det än att inte köpa importerad frukt.

Vi seglade till Dominikanska republiken för att skaffa visum till USA. Dominikanska republiken är något av en smuggel brygga för mycket som skall vidare till USA. Så marknaden och varuhusen har mycket märkeskläder för ett trevligt pris. Vi köpte helt nya outfitts då solen hade förstört de mesta kläderna nu. Vi skaffade även vandringskläder för våra strapatser i Mexico. Det gick även att hitta marin utrustning för bra pris. Skall man ha lite mera specifik utrustning är det inga problem, men man kan räkna med att det tar några veckor att skicka ifrån USA. Fördelen är att det är i princip skattefritt. Våran resa tog oss vidare till Kuba som är känt för cigarrer och rom. Men det är lätt att gå på nitar här. Det är många som försöker lura en med "äkta" monte cristo cigarrer och club havana. Om man vågar sig ifrån huvudstråken i så kommer det komma små kaffer som säljer kaffe, kaka och tobac. Där kan man köpa cigarrer för nästan ingenting, de är av samma tobak som monte cristo och är handrullade men de för lokalbefolkningen.

Vi var i USA ganska länge och seglade upp efter östkusten. Vi trodde USA skulle vara billigare då de inte har så hög skatt, men det är ungefär samma pris som i sverige på det mesta. Vi hade som mål att äta ur båten så vi köpte inte mycket utom färskvaror och riktig mjölk som vi inte kunnat komma åt på länge.

Vi bestämde oss ganska tidigt att vi ville maximera resan och inte segla hem båten, något som var möjlig för oss då Mare endast är 28foot. Den totala kostnaden för frakten är ganska hög, men alternativet för oss skulle vara att sälja Mare i USA vilket inte skulle vara lätt med den ekonomin som rådde 2010. Vi kontaktade ett antal bolag och insåg ganska snabbt att en agent ifrån USA skulle vara billigast. Skatterna är den bidragande faktorn bakom beslutet. Det hade antagligen varit lättare och smidigare med en svensk agent men vi fick ut båten i göteborg tillslut. Den totala summan för frakten ifrån marina inkl lyft strax utanför Washington till Göteborg hamn blev ca 77 000sek vilket inkluderar en ny stål vagga (tryck här för att se fördelning). Frakt kostnaden är baserad på volym, våran totala volym utan mast var 86,5 kubikmeter efter vi monterat av peke och targabågen. Efter lite beräkningar betalade vi 60,7$ kubikmetern vilket inte är ofantligt mycket. Sen tillkommer det kostnader för masten och frakt till skeppningshamnen.

Om man skall försöka summera hela äventyret och hur mycket det har kostat med båten inköp utrustningar av båt osv.
Båten inköp + upprustning var totalt 340 000, då valde vi att byta motorn och installera en ordentlig kyl samt en hel del annat.
15 månaders levnads kostnader var totalt 180 000.
Båtens finns fortfarande kvar och har ett värde, men vi räknar den som en kostnad då hon var oförsäkrad stora delar av resan. Så totalt kostar resan ca 520 000sek. Det är mycket pengar men det går inte att värdesätta de upplevelser som vi fått och den totala friheten som jag tror man endast kan få igenom att ta ledigt och sticka ifrån de samhället man är van vid. Vi ångrar inte vårat beslut alls, resan var värd varenda öre.

Totalt akumerlade
kostnader

Utgifter / månad