Den vanligaste frågan man får från andra seglare handlar faktist inte om seglen vilket vore det naturliga valet. Nej istället undrar de flesta vilken motortyp och vilket antal hästar båten även vilken typ av propeller. Därför tänkte vi skriva lite kort om Mare’s motor och varför vi valde Solé Mini 17 när vi bytte, även lite om vilka reservdelar som vi tar med på resan.

När det kommer till långsegling utanför norra Europa ändras ens uppfattning av vilket märke som är det lämpligaste. Vi började fundera på reservdels åtkomst, kunnighet gällande märket, service åtkomst samt vikten på motorn. De vanliga stora märkena i Sverige (ingen nämnd ingen glömd) är inte lika vanliga utomlands, vi har hört många andra långseglare som har haft stora problem att få tag i reservdelar vilket har skapat stora problem. Vårt val av motor hade reservdels åtkomst och kunnigheten hos mekaniska verkstäder världen runt en stor betydelse.

Med dessa kriterier lutade det åt en Mitsubishi konvertering pga. att Mitsubishi är en av världens största diesel motor tillverkare. Deras motorer sitter i allt från truckar till kraftstationer. Att de deras motorer finns i många olika applikationer betyder att det är lättare att hitta service center. Det finns ett antal varianter av marin konverterade Mitsubishi motorer, vi valde Solé Mini-17 pga. av den bra service och support från importören Diesel Power AB samt ett väldigt konkurens starkt pris. Sen att Solé Mini-17 är ca 20 kg lättare än en motsvarande motor från andra märken skadar inte då man ändå kommer att vara tung i vattnet.

Vi är väldigt nöjda med motorn, den har en behaglig gång aldrig varit svår startad. Pga. dess kompakta konstruktion så har vi lyckats få ca 5hp mer än original motorn på samma plats. Vid marsch fart ca 5.5knp (2200 rpm) drar motorn endast 1.0 -1.1 liter/timma. De extra hästarna gör att vi klara att gå mot grovsjön utan att få nämnvärd fart minskning. En fördel som vi har märkt är att den är helt själv primande, man behöver alltså endast pumpa på bränsle pumpen för att lufta motorn. Vi har ett handpumpad bränsle pump monterad vi tanken i sittbrunnen så är vi oroliga eller har mekat med bränsle systemet kan vi lufta motorn från sittbrunnen.

I kombination med den extra kraften är en fast trebladig propeller monterad vilket ger ett väldigt bra grepp i vattnet. Vi har aldrig känt att vi har saknat kraft. För att minska vibrationer och minska riktnings fel mellan motorn och axeln är även nylon koppling monterad, den minskar även galvanisk korrosion då det inte finns någon metallisk koppling mellan motorn och propellern. Vi har haft lite problem med anoder som är skruvade runt axel (två dyk i Norge som resultat) de lossnade efter några veckors segling vilket resultatet ett klonkande ljud vilket var mycket irriterande. Idag har vi satt en anod som skruvas på änden av axel, den har fungerat helt smärt fritt en hel säsong.

De reservdelar som vi tar med oss är enligt listan nedan. För att göra någon begränsning så har vi gjort en grov uppskattning att vi inte kommer att ha mer än 2000 motor timmar. Därför är alla slitage delar beräknade att räcka till 2000 timmer. Vi har även ett antal delar som kan haverera som vi kan byta utan verkstad. Självklart vill man alltid ha med sig mera, men budget och plats begränsar listan.

Förbrukningsartiklar:

  • Oljefilter 10st (200h/filter)
  • Fin bränslefilter 10st (400h/filter några extra som reserv om man får skit i tanken)
  • Impeller 4st
  • Impeller packning 8st (extra i fall man förstör vid åter montage)
  • Rem 2st

Reservdelar:

  • Spridare spets 2st
  • Glödstift 2st
  • O-ring till värmeväxlare för ett byte
  • Gaveltätning värmeväxlare för ett byte
  • Thermostat 1st
  • Thermostatpackning 1st
  • Kylvattens temp givare 1st
  • Oljetrycks givare

 

Solé mini 17 Solé mini 17