Navigation är alltid ett hett ämne och dess elektronik är alltid ett ämne som kan diskuteras. Navigationen är uppdelad i två kategorier; elektroniska hjälpmedel och mera handfast pappers format.

Vi börjar med de traditionella navigationsmedlen alltså pappers kort. Alla seglare vet hur dyrt det är med sjökort ett kort som täcker halva västkusten kostar ca 600sek då kan du börja fundera på vad det kostar att skaffa kort som skall täcka 1/4 del av jordens kust. En bidragande anledning av att vi köpte Mare var att det ingick sjökort som räcker från Sverige till Karibien och tillbaka. Korten är inte helt uppdaterade med rättning, men vi skall försöka rätta så fort vi fårtag i nya utgåvor. Som alla vet är det ju olagligt att segla utan rättade kort.

Som komplement till sjökort så har vi crusing guides över de områden som vi troligen kommer segla till. I dessa guider så finner den nödvändiga information som behövs för att göra en visslelse behaglig. Så som hur vilken stad man kan deklarer in i, vilken valuta, vart man hittar sjukvård, sevärdigheter etc. Det är som en reseguide fast för seglare. När man pratar med andar långfärds seglare verka det som dessa guider är till mycket hjälp.

Trinidad & Tobago cruising guideWindward islands guide

Själv klart har även "The Yachtman´s bible" som den kallar sig själv alltså Reeds (2009). När man börjar bläddra i denna bok på närmare 1000sidor börjar man förstå dess statment. Redds är lite av en seglares bibel här finns tidvatten information, strömmar, varningar, hamnguider, rutplanernigs guider och mycket mera. Som tilläge för denna publikation har vi även World crusing routs som skall se till att vi inte är på fel ställe på fel tid, samt hjälpa till med de lite längre benen.

Reeds Natical almanacWorld crusing routs

Ovan nämnda navigationsmedel är inte så het debatterat ämne då det är gamla traditionella medel att bemästra konsten att hamn på rätt ställe. Nu tänkte jag beskriva de mera modena navigationshjälpmedlen (GPS, plotter, autopilot) som vi har installerat i Mare.

Som alla vet är det alltid problem med strömförbrukning. Dagens nya plottrar med stora skärmar drar alldeles för mycket ström för att kunna vara på under flera dygn med vår batteri bank. Lösningen för oss blev en äldre GPS modell från Garmin "GPS 128" med inbyggd antenn. GPS´n förbrukar endast 2W alltså 0.16A/h = 3.84A per dygn vilket inte är några otroliga mängder. Vid längre seglingar som inte är inomskärs så behöver man inte all den information som man har får på en plotter. Vi har märkt att man klarar sig bra med sin COG(Course over ground) samt waypoints för att hitta rätt vilket en GPS 128 presenterar mycket bra. Vi har även kopplat så att det går att mata GPS´n med waypoints från navigationsdatorn, vilket underlättar när man planerar sin rutt. Det är annars väldigt lätt att trycka någon siffra fel när man matar in koordinaterna.

Garmin GPS 124

GPS´n matar i sin tur datorn, VHF och AIS med GPS position i form av NMEA kommunikation. För detta ändamål har vi gjort en special sladd som så vi kan enkelt koppla ur och till enheten till de olika enheterna. Vi har inte skapat någon konstant kontakt mellan dator, VHF och AIS för att lättare kunna felsöka och modifiera systemet senare. Se bild nedan för mer utförlig beskrivning (klicka för förstoring). Vi har även en extra handburen Garmin GPS 12 XL som backup som också kan kopplas till alla enheter som vill ha position.

Klick för förstoring Klick för förstoring GPS kabel

Som vi nämnde ovan så har vi en dator för att göra grovplaneringen av rutterna samt att skicka denna information till GPS´n. Denna dator är lite av ett experiment för att se om det är möjligt att bygga en dator som kan hantera all navigation. Till datorn har vi kopplat en tuchscreen LCD skärm som är möjlig att tilta ut i sittbrunnen. Tyvärr är den ej ljusstark nog för att klara rakt solsken men har tillverkat en storkeps för detta ändamål, eller så får vi ha den inne i båten och sticka in huvudet när det behövs.

Datorn är baserad på ett Via Epia morderkort med inbyggd processor på 1kHz som är luftkyld utan fläktar. Fördelen med detta moderkort är att det är byggt för applikationer där det inte skall dra för mycket ström, vilket passar oss mycket bra. Moderkortet matas av en power supplie byggt för bil applikation alltså passar det en 12V bly batterier bra. Hårddisken är en lapptopp hårdisk pga. av sin stöttålighet samt storlek. Allt detta är förpackat i en liten låda men mycket hål för ventilation. När allt var monterat sprejade vi allt med skyddsvax för att hindra korrosionen något.
Tyvärr så fungerade denna konstruktion dåligt pga. att PSU´n ej var polorisations skyddad. Jag lyckades bränna två st. PSU innan datorn kom i funktion. Det är ej ok att ha en så orobust lösning för navigation, så helt plötsligt så var vi på ruta ett igen.

Lösning på problemet var enklare än vad jag trott, när jag började fundera över navigations lösningar existerade inte ens denna lösning. Det vi gjorde var att köpa en mini-lapptopp med solidstat hårddisk. Denna lösning är mycket smidig då den datorn även går att använda till annat än navigation. Vårat val av mini-lapptopp var betingat av fyra faktorer: hårddisktyp, energi effektivitet, pris och leverantörs kunskap. Hårddisktyp skulle gärna vara av solidstat om möjligt, de är mycket stöttåliga och drar mindre ström. Energi effektivitet är svår att kontrollera på dessa maskiner, men skärmen är av diod upplyst vilket drar ner strömförbrukningen även går det att styra processons klockhastighet vilket är bra. Priset var det bara att jaga försöka hitta kampanjer. Leverantörskunskapen baserar jag på antal liknande produkter som har funnits tidigare på marknaden av samma leverantör samt kundklagomål. Så vårat val landade på en Asus eee pc 901.

Denna lösning verkar fungera mycket bra det lilla vi har hunnit att testa den. Vi får se hur länge lapptoppen klarar av fukten i Karibien.

 

 

 

Klicka för förstoring klicka för förstoring